sobota, 15 września 2012

nazwisko

Moje imię to palindrom. 'Kucuk', podobnie jak 'Kobyła ma mały bok' czy 'A to idiota', czytane od przodu i tyłu brzmi tak samo. Nazwisko zarówno z pozoru jak i faktycznie śmiesznie proste, po wzruszającym, ślubnym przyjęciu go od męża, sprawia, że moje życie bywa jednocześnie małym koszmarem i beczką śmiechu. Wyobraźmy sobie dla przykładu pralnię chemiczną, gdzie pani ze sztucznym uśmiechem na twarzy, pyta o nazwisko. D. z o wiele większą cierpliwością niż ja, odpowiada, powtarza, literuje, w końcu, przez lekko zaciśnięte zęby syczy: 'KUCUK, proszę Pani, dwa 'ka', dwa 'u' i jedno 'ce' w środku', po czym z opadniętą szczęką obserwuje Panią notującą 'Kkuuc'. Teraz wyobraźmy sobie kopertę, obojętnie skąd i od kogo: rachunek, ponaglenie, oferta kredytu, karta rabatowa: na kopercie najpopularniejsza z opcji, Kucyk, w środku Kuców, w tekście korespondencji trzy inne wersje. Karta ubezpieczeniowa: Kciuk. Identyfikator uprawniający do wejścia do Sejmu: Kucka. Muszę stwierdzić, że kreatywność urzędników, serwisantów, bankierów, sprzedawców przechodzi ludzkie pojęcie. Najczęściej bywa to śmieszne, ale czekam na chwilę, kiedy nie wypłacą mi pieniędzy z konta, bo będzie założone na Panią Kucyk lub kiedy aresztują mnie za jej ewentualne poczynania. Kiedyś, podczas rozmowy ze znajomym, pochwaliłam sie znajomością terminów lingwistycznych i zabłysnęłam owym palindromem, opowiadając jednocześnie o moich zmaganiach ze skomplikowanym nazwiskiem, po czym usłyszałam, że o palindromie wcale nie powinnam wspominać, bo w końcu ktoś gdzieś zanotuje, że na nazwisko mam Kucuk-Palindrom.

2 komentarze:

  1. HAHAHA...., przepraszam Wiolu, ale czytajac to tak bardzo sie usmialam. chociaz wiem, ze rzeczywiscie kiedys moze ciebie zaskoczyc taka sytuacja ze moze nie byc zabawnie (oby nie!). pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie też, nie pozostaje nic innego, jak się śmiać :-)) pozdrawiam :-))

    OdpowiedzUsuń